Boden-helgen

I fredags packade vi alla grejor, körde Bea på kollo i Stöcke och packade sedan in oss och Daphne och styrde bilen norrut. Jag har inget som helst minne av att det ska vara så där galet långt till Boden, men det kändes verkligen som att vi aldrig skulle komma fram!! Tror att det tog drygt 4 timmar upp och då gjorde vi bara ett kort stopp i Skellefteå för glass-köp och toalett besök.
Men tillsist var vi framme på Bodens ridklubb och kunde lasta ut Daphne, som antagligen var ganska less.
Ida tog en promenad med henne medans vi letade rätt på hennes box, som låg brevid de andra Stöcke-ponnysarnas.
Pysslade med henne en stund, fodrade och nattade tillsist och for till vandrarhemmet där de andra redan checkat in.

Alla var ganska hungriga, så vi gick snabbt ut "på stan" för att hitta någonstans att äta. Detta var lättare sagt än gjort eftersom klockan var 20.40 och i stort sett alla restauranger stängde kl 21. På en fredag?!?!
Men vi köpte med oss en pizza (supergoda) och gick tillbaka till vandrarhemmet, åt, löste de flesta världsproblemen och gick sedan och la oss i hyfsad tid. Jag sov dock nästintill ingenting. Bodens vandrarhem bjöd på stenhårda madrasser, total avsaknad av rullgardiner och supervarma rum...

Upp kl 7, Mona och Jessica hade redan åkt och morgonfodrat, så den biten slapp vi! Men vi var ändå på plats kl 8. Gick en sväng med Daphne, mockade och fixade innan tävlingen började.
LD:n gick först där vi hade Lill-Elin/Bullen och Jessica/Doris med. Självklart gick det superbra för dem bägge, bägge fick noll fel! Toppenstart!!
Fixade till Daphne och Ida hann rida fram i lugn och ro eftersom det var omvänd startordning (alltså D-ponnysarna först).
I själva rundan så fick de tyvärr ett ner på sista hindret i grunden :( Men det såg superbra ut fram tills dess så Ida var nöjd ändå.
I LB:n red de dubbelnolla men eftersom Ida var enda B-ponny så var det sammanslagning med C-ponnyerna och tyvärr så svängde de lite snävare än dem så Ida o Daphne slutade som 5:a med 3 placerade. Men en mycket bra ritt!!!

Efter att alla klasser var klara och vi sett finaste Nisse debutera LA med noll fel så for vi hem till vandrarhemmet. Efter en välförtjänt dusch for vi på restaurang Blå Ängel. Vi var alla väligt skeptiska men vi hade en med oss som hävdade att maten där var superbra, och eftersom hon var morgondagens födelsedagsbarn så fick hon bestämma. Kan ju säga att maten var sisådär, men solen lyste och möjligheten att sitta ute fanns, så kvällen var ändå helt ok!

Söndagen bjöd på strålande sol och redan kl 8 på morgonen var det supervarmt! Daphne svettades t.o.m inne i stallet och då var man glad att framridningen var i ett svalt ridhus!
Ida och Daphne var sist ut i LC, och gick nolla i grunden. Då de andra B-ponnyerna ridit sina omhoppningar var det 2 felfria i omhoppningen och den ena red ruskigt snäva svängar. Ida hade en plan hur hon skulle rida, men väl på banan så red hon betydligt längre svängar än så. Men man insåg ändå hur snabb Daphne är eftersom det bara skilje 3 tiondelar mellan henne och vinnaren, trots långa vägar! Men en blå rosett fick de iaf!!

Daphne fick gå och vila en stund i boxen mellan klasserna, och hon passade även på att lägga sig ner en stund. Duktig ponny!!

LB:n var sammanslagen med C-ponnyerna igen och Elvira/Gullan gick ut stenhårt och gjorde en supersnygg runda, snäva svängar och självklart noll fel!! Super-Gullan!! Ida startade sist och då var det fortfarande bara Elvira som ridit nolla, så noll fel = placering.
Trots att bägge var ganska trötta efter en lång helg med starter i 4 klasser, så gick de in och red en dubbelnolla! Tiden räckte självklart inte till för att hota Elviras, men en mycket hedrande 2:a placering! Duktiga tjejer!

Vägen hem var lika hemskt lång som dit och innan vi hämtat Bea i Stöcke och kört hem bästa hundvakterna, så var klockan närmre 22. Lovar att det var skönt att det var semester på måndagen!!

Semester!

Semester måste vara det härligaste som finns! Massa tid för sånt som inte hinns med till vardags. Och ändå känns det som om man inte hinner något alls!

Tyvärr så är Bea fortfarande inte bra. Snälla Birger har varit här och ´medicinerat en gång till så vi får se om ytterligare en vecka. Men frågan är om inte det vi trodde var en enkel sträckning är en värre sträckning eller något liknande. Men, men inget annat att göra än att låta henne vila. Synd bara att just den ponnyn absolut inte uppskattar att vila.

Igår fick Nora träna dressyr på ett 6-årigt sto i Röbäck. En mycket stadig och välriden liten fröken som verkligen gjorde sitt bästa! Jättetrevlig och Nora fick en känsla av hur det ska kännas när det går riktigt bra. Tack Jennifer!

Ida o Daphne hade inte direkt ett kanon-pass. Daphne var ofokuserad och stirrig och det var dessutom varmt och massa brems. Men det är inga robotar, även hästar måste få ha en sämre dag.

På fredag åker vi efter mycket om och men till Boden. Nu blir det ju bara Ida som får hoppa där, men de behöver erfarenhet och det är otroligt kul att åka tillsammans med resten av gänget på lite weekend-nöjen!
Klasserna de är anmälda till är LB o LA på lördagen o LC o LB på söndagen men det som var så trist är att hon är enda B-ponnyn anmäld i LB o LA på lördagen så då måste hon tävla mot C-ponnyna och det är de inte riktigt klara för. Så vi får se om det blir något klassbyte på plats.

Ett år med Bea!!

Idag har finaste Bea bott hos oss exakt ett år!! Vi har aldrig någonsing ångrat att "Röda faran" flyttat till oss, hon är en supertrevlig ponny med massa personlighet, precis som fux-ston ska ha! Hon är enkelt att ha att göra med, positiv till det mesta och alldeles underbar!
Tyvärr så firar hon ett-årsdagen med att vila pga en muskelsträckning som hon mest troligt dragit på sig i hagen ( och sm mest troligt gjorde att hon inte var 100% på senaste träningen )
Men förhoppningsvis är den lindrig och snart bra!